Løn og skat for selvstændige

Løn i en enkeltmandsvirksomhed

I en enkeltmandsvirksomhed udbetaler du ikke løn til dig selv med lønseddel. I stedet betragtes hele årets overskud som din løn, og du kan hæve pengene når du ønsker i løbet af året.

Den samlede skat, du skal betale er den samme, som hvis du var alm. ansat, men hvor det er arbejdsgiveren der sørger for at trække skatten før lønnen udbetales, skal du nu selv gøre det.

NB: Hvis du har et ApS eller har ansatte, indtastes løn som en lønafregning under fanen Udgifter. Det kan du læse mere om her.

Du skal selv håndtere skatten

Når du har din egen virksomhed, skal du selv sørge for betaling af skat. I en enkeltmandsvirksomhed skal du betale skat af virksomhedens overskud. Overskuddet betragtes som personlig indkomst, så du skal betale det samme i skat, som hvis du fik det samme i løn af en arbejdsgiver. Du skal dog selv sørge for at lægge pengene til side.

Hvis du har et ApS eller et IVS, er det skattemæssigt adskilt fra din privatperson. Du kan udbetale løn til dig selv som var du ansat i enhver anden virksomhed. Du skal så tilbageholde A-skat af din løn og betale den til SKAT. Hvis der er overskud i selskabet efter løn, betaler du selskabsskat på 22% af overskuddet (i 2019).

Sørg for at lægge skat til side

Når du modtager betaling for en faktura som selvstændig, skal du huske at det ikke er hele beløbet, du kan beholde. Først skal momsen trækkes fra (læs om moms), så skal evt. udgifter betales (f.eks. husleje til kontor) og det resterende beløb, overskuddet, skal du så betale skat af (det er en meget god tommelfingerregel at gemme halvdelen til skat).

Lad SKAT hjælpe

Som selvstændig kan SKAT ikke vide, hvad du kommer til at tjene i løbet af året, og du skal derfor selv justere din forskudsopgørelse og angive, hvor stort overskud du forventer.

Efter indberetning af forventet overskud, beregner SKAT din skat og sender girokort til betaling af B-skatten i rater. Når året er gået, skal du indberette det opnåede overskud på selvangivelsen og her bliver din faktiske skat beregnet og justeret i forhold til tidligere betalinger.

Det endelige resultat

Når regnskabsåret er slut, kan du se i regnskabet, hvad dit faktiske overskud blev. Det er dette beløb, du skal betale skat af (selvfølgelig fratrukket det, du allerede har betalt i løbet af året). Beløbet skal indberettes på oplysningsskemaet (tidligere udvidet selvangivelse), når året er slut.

Omsætning
Faktureret 250.000 kr.
 
Omkostninger
Administrationsomkostninger -35.000 kr.
Salgsfremmende omkostinger -9.000 kr.
 
Overskud (før skat) 206.000 kr.

Simpelt Regnskab gør det enkelt

Simpelt Regnskab er lavet for at gøre bogføring for selvstændige lettere. Du kan hurtigt lave fakturaer og indtaste dine udgifter. Momsen beregnes automatisk, så du altid ved, hvad du skal indberette og betale, og dit foreløbige overskud kan du hele tiden se i resultatopgørelsen. Med indbygget hjælp til selvangivelsen får du afsluttet året uden grå hår.

Løn i en enkeltmandsvirksomhed indtastes i Simpelt Regnskab under fanen "Hævet til privat". B-skat i en enkeltmandsvirksomhed hører til privatøkonomien og hvis du betaler den fra firmakontoen, skal den indtastes samme sted.



Prøv Simpelt Regnskab gratis

Alt du skal bruge i et nemt regnskabsprogram til selvstændige. Første måned er gratis.


Mere om Simpelt Regnskab
Læs vores andre artikler