Depositum, du betaler
Om depositum
Hvis du lejer et kontor eller en plads i et kontorfællesskab, har du ofte betalt et depositum ved indflytning. Det er let at bogføre med Simpelt Regnskab.
Her forklarer vi, hvordan depositum med og uden moms indtastes og hvordan det registreres, når depositum tilbagebetales.
Indtastning af depositum uden moms
Depositum uden moms kan indtastes direkte på den relevante konto:
- Vælg Regnskab
- Klik på kontoen Deposita længere nede på siden under Aktiver
- Tryk Ny indtastning
- Vælg dato og indtast beskrivelse
- Lad konto stå på den nye konto "Deposita"
- Indtast det betalte beløb i det øverste felt Beløb
- Vælg Bank som modkonto
- Tryk Gem
Når du får depositum tilbage uden moms
Ved tilbagebetaling af depositummet, skal kontoen til det nulstilles. Det er hurtigt klaret:
- Vælg Regnskab
- Klik på kontoen Depositum længere nede på siden under Aktiver
- Tryk Ny indtastning
- Vælg dato og indtast beskrivelse
- Indtast det tilbagebetalte beløb med et minus foran i det øverste beløbsfelt. Der skal et minus foran, fordi kontoens saldo skal sættes ned.
- Vælg Bank som modkonto og tryk Gem
Indtastning af depositum med moms
Først oprettes en udgift med moms:
- Vælg Udgifter
- Opret en ny udgift og vælg en passende kategori, f.eks. Husleje
- Vælg dato og indtast beskrivelse
- Indtast det betalte beløb i feltet Total og tryk Gem
Så flyttes depositum uden moms ned under tilgodehavender:
- Vælg Regnskab
- Klik på kontoen Deposita længere nede på siden under Aktiver
- Tryk Ny indtastning
- Vælg dato og indtast beskrivelse
- Indtast det betalte beløb uden moms i det øverste beløbsfelt
- Modkonto sættes til samme konto som udgiften blev indtastet på ovenfor
- Tryk Gem
Tilbagebetalt depositum med moms
Først bogføres tilbagebetalingen som en tilbageført udgift med moms:
- Vælg Udgifter
- Opret en tilbageført udgift og vælg en passende kategori, f.eks. Husleje
- Vælg dato og indtast beskrivelse
- Indtast det returnerede beløb i feltet Total og tryk Gem
Ved tilbagebetaling af depositummet, skal kontoen til det nulstilles. Det er hurtigt klaret:
- Vælg Regnskab
- Klik på kontoen Depositum længere nede på siden under Aktiver
- Tryk Ny indtastning
- Vælg dato og indtast beskrivelse
- Indtast det tilbagebetalte beløb med et minus foran i det øverste beløbsfelt. Der skal et minus foran, fordi kontoens saldo skal sættes ned.
- Modkonto sættes til samme konto som udgiften blev indtastet på ovenfor
- Tryk Gem
Opsæt konto til depositum
Hvis kontoen til deposita ikke findes i din kontoplan, er det let at tilføje den. Depositum er ikke en udgift i skattemæssig forstand, men penge du har til gode hos udlejer, et aktiv. Kontoen til depositum skal kun oprettes en gang.
- Vælg Indstillinger øverst på siden
- Tryk Kontoplan i listen til højre
- Klik på Ny konto og vælg Tilgodehavender som type
- Skriv "Deposita" som titel og lad betalingsmiddel stå til Nej
- Tryk Gem
Nu er kontoen klar til brug og kan ses under Regnskab.
Regnskabsprogram med alt du skal bruge
Simpelt Regnskab giver dig et let og overskueligt regnskab, så du får mere tid til din forretning. Kun 139,- / måned ved årlig betaling.
Skabt til selvstændige
Simpelt Regnskab er lavet fra bunden med udgangspunkt i firmaer som dit, så der bliver mere tid til både dine kunder og dig selv.
Adgang til alt, overalt
Gratis support, indbygget momsafregning og årsregnskab. Gem bilag i skyen og send elektroniske fakturaer. Fra computer, mobil og tablet.