Funktioner Pris Hjælp Log ind

Depositum, du betaler

Om depositum

Hvis du lejer et kontor eller en plads i et kontorfællesskab, har du ofte betalt et depositum ved indflytning. Det er let at bogføre med Simpelt Regnskab.

Her forklarer vi, hvordan depositum med og uden moms indtastes og hvordan det registreres, når depositum tilbagebetales.

Indtastning af depositum uden moms

Depositum uden moms kan indtastes direkte på den relevante konto:

  1. Vælg Regnskab
  2. Klik på kontoen Deposita længere nede på siden under Aktiver
  3. Tryk Ny indtastning
  4. Vælg dato og indtast beskrivelse
  5. Lad konto stå på den nye konto "Deposita"
  6. Indtast det betalte beløb i det øverste felt Beløb
  7. Vælg Bank som modkonto
  8. Tryk Gem

Når du får depositum tilbage uden moms

Ved tilbagebetaling af depositummet, skal kontoen til det nulstilles. Det er hurtigt klaret:

  1. Vælg Regnskab
  2. Klik på kontoen Depositum længere nede på siden under Aktiver
  3. Tryk Ny indtastning
  4. Vælg dato og indtast beskrivelse
  5. Indtast det tilbagebetalte beløb med et minus foran i det øverste beløbsfelt. Der skal et minus foran, fordi kontoens saldo skal sættes ned.
  6. Vælg Bank som modkonto og tryk Gem

Indtastning af depositum med moms

Først oprettes en udgift med moms:

  1. Vælg Udgifter
  2. Opret en ny udgift og vælg en passende kategori, f.eks. Husleje
  3. Vælg dato og indtast beskrivelse
  4. Indtast det betalte beløb i feltet Total og tryk Gem

Så flyttes depositum uden moms ned under tilgodehavender:

  1. Vælg Regnskab
  2. Klik på kontoen Deposita længere nede på siden under Aktiver
  3. Tryk Ny indtastning
  4. Vælg dato og indtast beskrivelse
  5. Indtast det betalte beløb uden moms i det øverste beløbsfelt
  6. Modkonto sættes til samme konto som udgiften blev indtastet på ovenfor
  7. Tryk Gem

Tilbagebetalt depositum med moms

Først bogføres tilbagebetalingen som en tilbageført udgift med moms:

  1. Vælg Udgifter
  2. Opret en tilbageført udgift og vælg en passende kategori, f.eks. Husleje
  3. Vælg dato og indtast beskrivelse
  4. Indtast det returnerede beløb i feltet Total og tryk Gem

Ved tilbagebetaling af depositummet, skal kontoen til det nulstilles. Det er hurtigt klaret:

  1. Vælg Regnskab
  2. Klik på kontoen Depositum længere nede på siden under Aktiver
  3. Tryk Ny indtastning
  4. Vælg dato og indtast beskrivelse
  5. Indtast det tilbagebetalte beløb med et minus foran i det øverste beløbsfelt. Der skal et minus foran, fordi kontoens saldo skal sættes ned.
  6. Modkonto sættes til samme konto som udgiften blev indtastet på ovenfor
  7. Tryk Gem

Opsæt konto til depositum

Hvis kontoen til deposita ikke findes i din kontoplan, er det let at tilføje den. Depositum er ikke en udgift i skattemæssig forstand, men penge du har til gode hos udlejer, et aktiv. Kontoen til depositum skal kun oprettes en gang.

  1. Vælg Indstillinger øverst på siden
  2. Tryk Kontoplan i listen til højre
  3. Klik på Ny konto og vælg Tilgodehavender som type
  4. Skriv "Deposita" som titel og lad betalingsmiddel stå til Nej
  5. Tryk Gem

Nu er kontoen klar til brug og kan ses under Regnskab.

Læs vores andre artikler

Regnskabsprogram med alt du skal bruge

Simpelt Regnskab giver dig et let og overskueligt regnskab, så du får mere tid til din forretning. Kun 139,- / måned ved årlig betaling.

Skabt til selvstændige

Simpelt Regnskab er lavet fra bunden med udgangspunkt i firmaer som dit, så der bliver mere tid til både dine kunder og dig selv.

Adgang til alt, overalt

Gratis support, indbygget momsafregning og årsregnskab. Gem bilag i skyen og send elektroniske fakturaer. Fra computer, mobil og tablet.

Læs mere om Simpelt Regnskab

Start din gratis prøvemåned