Virksomheder, der sælger momsfrie ydelser, skal normalt betale lønsumsafgift i stedet. Der findes 4 metoder til beregning af lønsum, afhængig af virksomhedens aktivitet og type. I det følgende behandles kun metode 4, der er den mest almindelige for selvstændige. Læs også SKATs overblik over lønsum.
Afgiften beregnes som en procentdel af virksomhedens overskud eller underskud. Hvis du har ansatte, er afgiftsgrundlaget de ansattes lønsum med tillæg af overskud eller fradrag af underskud. Procentsatsen er 4,12% i 2024 (og 2023). Der skal først betale lønsum, når afgiftsgrundlaget overstiger 80.000,- kr.
Nogle virksomheder har både momspligtigt salg og lønsumafgiftspligtigt salg. Det kaldes blandede aktiviteter og er lidt mere omfattende. Ved blandede aktiviteter, skal regnskabet opdeles, så de momspligtige aktiviteter er klart adskilt fra de lønsumafgiftspligtige. Det skal gøres, fordi lønsumafgiften kun skal beregnes på baggrund af den momsfritagede andel. Se f.eks. SKAT Indberetning ved blandede aktiviteter.
I Simpelt Regnskab er det enkelt at oprette de nødvendige konti til at holde styr på lønsummen, men beregningen af afgiften sker ikke automatisk.
Der skal oprettes to konti til lønsum. Det skal selvfølgelig kun gøres én gang. Under Indstillinger øverst trykker du Kontoplan.
Først konto til Lønsumsafgift:
Så en konto til Skyldig lønsumsafgift:
Hvis du er momsregistreret og har momspligtigt salg, skal du også oprette en særlig konto til det momsfritagede salg, som lønsummen skal beregnes af:
Når du sælger momsfritaget (der altså skal indgå i lønsumberegningen), vælger du den nye konto "Momsfrit salg" (eller hvad navn du gav den), på fakturalinjen når du opretter en ny faktura.
På den måde bliver alt dit momsfritagede salg samlet på én konto, så summen fremgår tydeligt.
Når lønsummen er beregnet for en periode, skal den indtastes i regnskabet.
Senere skal afgiften så betales til SKAT. Når det er gjort, registreres det sådan
Alt du skal bruge i et nemt regnskabsprogram til selvstændige. Første måned er gratis.