Indtastning af Google AdWords

Forudbetaling

Når man annoncerer online med f.eks. Google Ads, trækker de ofte penge fra banken, når forbruget overstiger en given grænse. Indtil fakturaen modtages, skal det bogføres som et tilgodehavende, en forudbetaling.

Opret konto til AdWords

Du har brug for en konto til forudbetalingerne

  1. Vælg Indstillinger øverst på siden
  2. Tryk Kontoplan i listen til højre
  3. Klik på Ny konto og vælg Tilgodehavender som type
  4. Giv kontoen en titel, f.eks. "AdWords forudbetalinger" og sæt betalingsmiddel til Ja
  5. Tryk Gem

Nu er kontoen klar til brug og kan ses under Regnskab.

Registrer betaling

Når Google trækker penge, skal det registreres på den nye konto:

  1. Vælg Regnskab
  2. Klik på Manuelle indtastninger i højre side og tryk Ny indtastning
  3. Sæt dato til datoen hvor beløbet er hævet fra banken og udfyld beskrivelse, f.eks. "AdWords betaling"
  4. Konto sætter du til Bankkonto og modkonto til den nye konto AdWords forudbetalinger
  5. Beløbsfeltet ud for bank udfylder du med det hævede beløb (med et minus foran, bankens saldo bliver mindre).
  6. Tryk Gem

Nu er betalingen registreret som hævet fra banken. I regnskabet fremstår det som et tilgodehavende, fordi fakturaen endnu ikke er modtaget.

Bogfør regningen

Når fakturaen kommer, skal den bogføres

  1. Opret en ny udgift i en passende kategori, f.eks. Annoncer og reklamer
  2. Udfyld dato, beskrivelse og beløb som sædvanlig
  3. Betalt fra sætter du til den nye konto AdWords forudbetalinger
  4. Tryk Gem

Så er udgiften bogført i regnskabet og vil kunne ses i resultatopgørelsen. Tilgodehavendet på den nye konto er blevet mindre svarende til fakturabeløbet.



Prøv Simpelt Regnskab gratis

Alt du skal bruge i et nemt regnskabsprogram til selvstændige. Første måned er gratis.


Mere om Simpelt Regnskab
Læs vores andre artikler