Forsinkede betalinger via f.eks. MobilePay, Nets og Stripe
Forsinket betaling
Når dine kunder betaler med f.eks. MobilePay eller via Stripe, går der typisk et par dage, før du modtager pengene. Samtidig trækker betalingsudbyderen automatisk et gebyr. Her forklarer vi, hvordan det skal bogføres let. Det er i guiden forudsat at gebyret er momsfrit.
Opsætning af konti
Fordi betalingsudbyderen holder betalingen et par dage, skal der oprettes en særlig konto til det tilgodehavende.
- Vælg Indstillinger fra figuren øverst på siden
- Tryk Kontoplan i listen til højre
- Klik på Ny konto og vælg Tilgodehavender som type
- Giv kontoen en titel, f.eks. "MobilePay" eller "Nets betalingskort" og sæt betalingsmiddel til Ja
- Tryk Gem
Nu er kontoen klar til brug og kan ses under Regnskab.
Når kunden betaler
Fakturaer og andet salg skal oprettes som du plejer, men du kan nu vælge den nye konto, når kunden betaler. Fakturaen skal registreres som betalt på betalingsdatoen, selvom der er forsinkelse, før du modtager pengene.
Du vil i regnskabet kunne se dit tilgodehavende vokse for hvert betaling, indtil du modtager overførsel fra betalingsudbyderen.
Når du modtager penge
Fakturaen er allerede markeret som betalt, men du modtager først pengene fra betalingsudbyderen med lidt forsinkelse og fratrukket gebyret. Med den nye konto er det enkelt at bogføre.
- Vælg Regnskab
- Klik på Manuelle indtastninger i højre side og tryk Ny indtastning
- Sæt dato til dagen hvor beløbet er gået ind i banken og udfyld beskrivelse, f.eks. "Nets overførsel #120"
- Tryk Gør til flerbenet og så Tilføj linje, så du har tre linjer
Linjerne udfyldes sådan:
- Første konto sættes til konto for gebyret, f.eks. Porto og gebyrer eller en ny konto, specielt til betalingsgebyr. Beløb for gebyret indtastes i feltet Debet
- Anden konto sættes til Bankkonto og det overførte beløb skrives i feltet Debet (saldoen forøges)
- Tredje konto sættes til den nye konto, f.eks. "Nets betalingskort". I feltet Kredit skrives summen af gebyr og det overførte beløb.
Tryk Gem. Nu er tilgodehavendet (eller en del af det) udlignet og gebyret er bogført.
Regnskabsprogram med alt du skal bruge
Simpelt Regnskab giver dig et let og overskueligt regnskab, så du får mere tid til din forretning. Kun 139,- / måned ved årlig betaling.
Skabt til selvstændige
Simpelt Regnskab er lavet fra bunden med udgangspunkt i firmaer som dit, så der bliver mere tid til både dine kunder og dig selv.
Adgang til alt, overalt
Gratis support, indbygget momsafregning og årsregnskab. Gem bilag i skyen og send elektroniske fakturaer. Fra computer, mobil og tablet.