Dit firma kan have brug for at optage et lån for at komme i gang eller for at financiere et større køb. Her kan du læse, hvordan det bogføres i Simpelt Regnskab. Hvis du har en kassekredit på firmaets bankkonto, er det ikke nødvendigt at oprette en særskilt konto.
Låner du dine egne penge til din enkeltmandsvirksomhed, skal det bogføres som en mellemregning med privat. Læs mere i guiden om private udlæg og indskud i personligt ejede virksomheder.
Har du derimod et selskab og låner virksomheden egne penge, skal det registreres som et lån nedenfor. Det er vigtigt at du udfærdiger en skriftlig låneaftale mellem dig og selskabet og at selskabet betaler "markedsrente" for lånet.
Lånet er ikke en indtægt i skattemæssig forstand, men penge du skylder banken, et passiv. Kontoen til lånet skal kun oprettes en gang.
Nu er kontoen klar til brug og kan ses under Regnskab.
Når lånet er optaget, skal pengene "flyttes" fra låne-kontoen til banken.
Så er pengene sat ind på banken og lånet fremgår af regnskabssiden under passiver.
Alt du skal bruge i et nemt regnskabsprogram til selvstændige. Første måned er gratis.