Privat udlæg eller indskud

Når du betaler privat for virksomheden

Hvis du har købt noget til din virksomhed, men betalt med dit private kort, skylder firmaet dig penge for købet. Det gælder også hvis du laver et indskud ved en overførsel.

NB: Denne guide gælder for personligt ejede virksomheder (enkeltmandsvirksomhed, I/S). Hvis du er ejer af et selskab eller skal udbetale udlæg til en medarbejder, kan du læse mere under udlæg i selskaber.

Bogføring af udlæg

Selve købet skal indtastes næsten som du plejer, du skal blot vælge, at du har betalt privat ved at sætte betalingmiddel til Indskud og udlæg (eller Mellemregning med privat i ældre versioner af kontoplanen):

  1. Tryk Ny udgift fra siden Udgifter
  2. Udfyld købsdato og beskrivelse
  3. Vælg en passende kategori og indtast det betalte beløb
  4. Sæt Betalt fra til Indskud og udlæg og tryk Gem

Nu er både købet og gælden til dig selv registreret.

Bogføring af indskud

Når du har overført et beløb fra din egen bank til virksomhedens, skal det indtastes.

  1. Tryk ind på Hævet til privat og klik Nyt indskud eller tilbagebetaling (eller Nyt indskud)
  2. Udfyld en beskrivelse, f.eks. "Indskud"
  3. Indtast det indsatte beløb tryk Gem

Tilbagebetaling

Når du vil tilbagebetale pengene til dig selv, overfører du beløbet fra virksomhedens bank til din egen. Registrering af tilbagebetalingen af det skyldige beløb foregår sådan:

  1. Tryk ind på Hævet til privat og klik Nyt indskud eller tilbagebetaling
  2. Udfyld en beskrivelse, f.eks. "Udbetaling af udlæg for XXX"
  3. Indtast det betalte beløb med et minus foran og tryk Gem

I ældre versioner af kontoplanen gøres det lidt anderledes:

  1. Tryk ind på Hævet til privat og klik Ny hævning
  2. Udfyld en beskrivelse, f.eks. "Udbetaling af udlæg for XXX"
  3. Indtast det betalte beløb og tryk Gem


Prøv Simpelt Regnskab gratis

Alt du skal bruge i et nemt regnskabsprogram til selvstændige. Første måned er gratis.


Mere om Simpelt Regnskab
Læs vores andre artikler