Det sker ofte at man som selvstændig køber noget for en kunde i forbindelse med en opgave, dvs. en udgift, der skal viderefaktureres. Her kan du læse, hvordan det skal håndteres.
Hvis udgifterne er stilet til dit eget firma, skal det indtastes som almindeligt køb og efterfølgende salg, dvs. moms håndteres normalt: moms på udgifter og moms på viderefaktureringen.
Når kunden skal faktureres for dit udlæg, opretter du en faktura og tilføjer en linje med den købte vare og din salgspris.
Hvis den endelige kunde står som køber, kan de såkaldte udlægsregler måske bruges, hvis du samtidig sørger for ikke at tjene på købet og kunden får de originale bilag (men gem en kopi selv).
Der er dog en del begrænsninger på hvornår udlægsreglerne kan bruges og det kræver at der oprettes en særlig udlægskonto. Læs evt. mere på tax.dk.
Alt du skal bruge i et nemt regnskabsprogram til selvstændige. Første måned er gratis.