Betaling af honorar
Honorar
Udbetaling af honorarer er relevant, hvis du f.eks. har benyttet en ekstern konsulent, der ikke har egen virksomhed og derfor ikke kan sende en alm. faktura. Beløbet skal derfor udbetales som B-indkomst og indberettes til SKAT.
Opsætning
Først og fremmest skal din virksomhed registreres som arbejdsgiver hos virk.dk. Her trykker du Ændre virksomhed fra forsiden og følger vejledningen.
Dernæst skal du have adgang til eIndkomst i TastSelv på SKATs hjemmeside. Se hvordan i SKATs guide.
Sidst skal du bruge samarbejdspartnerens CPR-nummer, navn, adresse og evt. email og telefon, så SKAT ved, hvem der har fået pengene.
Indberetning af honoraret
Når honoraret er betalt, skal det indberettes til SKAT
- Log på TastSelv Erhverv
- Vælg Ansatte og herefter eIndkomst
- Vælg Indberette/forespørge på eIndkomst og tryk Indberet lønoplysninger - online
- Indtast CPR-nummeret og vælg løngruppen for B-indkomst (gruppe 05)
- Vælg en passende lønperiode og rul ned til AM-bidragspligtig B-indkomst og indtast det aftalte beløb
- Gem indberetningen og hent en kvittering, evt. også til modtageren.
Bogføring i regnskabet
Efter indberetning, skal det betalte beløb bogføres i dit regnskab
- Log ind i Simpelt Regnskab
- Tryk Ny udgift
- Sæt dato, betalingsmiddel og indtast beskrivelse
- Vælg kategorien Underleverandører
- Sæt momsen til Uden moms
- Tryk Gem
- Upload kvitteringen fra TastSelv, så du har den i regnskabet
Så er betalingen bogført
Regnskabsprogram med alt du skal bruge
Simpelt Regnskab giver dig et let og overskueligt regnskab, så du får mere tid til din forretning. Kun 139,- / måned ved årlig betaling.
Skabt til selvstændige
Simpelt Regnskab er lavet fra bunden med udgangspunkt i firmaer som dit, så der bliver mere tid til både dine kunder og dig selv.
Adgang til alt, overalt
Gratis support, indbygget momsafregning og årsregnskab. Gem bilag i skyen og send elektroniske fakturaer. Fra computer, mobil og tablet.