Betaling af honorar

Honorar

Udbetaling af honorarer er relevant, hvis du f.eks. har benyttet en ekstern konsulent, der ikke har egen virksomhed og derfor ikke kan sende en alm. faktura. Beløbet skal derfor udbetales som B-indkomst og indberettes til SKAT.

Opsætning

Først og fremmest skal din virksomhed registreres som arbejdsgiver hos virk.dk. Her trykker du Ændre virksomhed fra forsiden og følger vejledningen.

Dernæst skal du have adgang til eIndkomst i TastSelv på SKATs hjemmeside. Se hvordan i SKATs guide.

Sidst skal du bruge samarbejdspartnerens CPR-nummer, navn, adresse og evt. email og telefon, så SKAT ved, hvem der har fået pengene.

Indberetning af honoraret

Når honoraret er betalt, skal det indberettes til SKAT

  1. Log på TastSelv Erhverv
  2. Vælg Ansatte og herefter eIndkomst
  3. Vælg Indberette/forespørge på eIndkomst og tryk Indberet lønoplysninger - online
  4. Indtast CPR-nummeret og vælg løngruppen for B-indkomst (gruppe 05)
  5. Vælg en passende lønperiode og rul ned til AM-bidragspligtig B-indkomst og indtast det aftalte beløb
  6. Gem indberetningen og hent en kvittering, evt. også til modtageren.

Bogføring i regnskabet

Efter indberetning, skal det betalte beløb bogføres i dit regnskab

  1. Log ind i Simpelt Regnskab
  2. Tryk Ny udgift
  3. Sæt dato, betalingsmiddel og indtast beskrivelse
  4. Vælg kategorien Underleverandører
  5. Sæt momsen til Uden moms
  6. Tryk Gem
  7. Upload kvitteringen fra TastSelv, så du har den i regnskabet

Så er betalingen bogført



Prøv Simpelt Regnskab gratis

Alt du skal bruge i et nemt regnskabsprogram til selvstændige. Første måned er gratis.


Mere om Simpelt Regnskab
Læs vores andre artikler