Nej tak til overvågning

Vi bryder os heller ikke om overvågning

Vi har altid arbejdet for at indsamle så lidt data som muligt. Det ønsker vi fordi vi bl.a. mener den omfattende overvågning og sporing underminerer den personlige frihed.

Vi mener at det er vigtigt også som virksomhed at tage stilling til konsekvenserne af den voksende indsamling af data, ikke mindst af de store tech-virksomheder. Det betyder f.eks. at vi har valgt

  • Ingen annoncering på Facebook.

    Facebook bygger deres forretning på omfattende profilering af brugere, både på Facebook og andre hjemmeside. Vi mener det har nået et problematisk omfang, ofte sker skjult og uden mulighed for at sige fra.

  • Ingen Facebook sporing af besøg på vores hjemmeside.

    Besøg på vores hjemmeside vedrører ikke Facebook.

  • Ingen målrettet annoncering gennem Google til tidligere besøgende (såkaldt remarketing).

    Målrettet annoncering er baseret på indsamling af data om den enkeltes adfærd online. Det mener vi er problematisk og vi foretrækker derfor traditionel annoncering med udgangspunkt i det aktuelle søgeord.

  • Ingen Google Analytics.

    Analytics er et værktøj til indsamling af statistik om besøgende på hjemmesider. Vi mener dog ikke det er information der skal deles med Google. Vi har derfor sagt nej til Google Analytics.

  • Ingen sporing i email.

    Ved at vedhæfte et lille usynligt billede, er det muligt at registrere når en email åbnes af modtageren. Det er svært at stoppe som modtager og vi har valgt ikke at bruge det.

Vi gennemgår løbende vores systemer for indsamling af data og vurderer om vi kan forbedre og minimere.

Læs mere

Der er de seneste år kommet mere fokus på (særligt de store) tech-virksomheders indsamling af data og profilering af deres besøgende. Det bliver kaldt overvågningskapitalisme og har skræmmende potentiale både personligt og demokratisk.

Den amerikanske socialpsykolog Shoshana Zuboff har skrevet en meget rost bog om konsekvenserne af den omfattende dataindsamling. Bogen hedder Overvågningskapitalismens tidsalder og er anmeldt i bl.a. Information.

På Netflix findes en seværdig dokumentarfilm om særligt de sociale mediers indvirkning. Den hedder The Social Dilemma.



Prøv Simpelt Regnskab gratis

Alt du skal bruge i et nemt regnskabsprogram til selvstændige. Første måned er gratis.


Mere om Simpelt Regnskab