Depositum fra dine kunder

Her forklarer vi, hvordan en konto til depositum oprettes, hvordan depositum indtastes og hvordan det registreres, når depositum tilbagebetales.

Opsæt konto til depositum

Depositum er ikke en indtægt i skattemæssig forstand, men penge du har lånt fra kunden som sikkerhed. Kontoen til depositum skal kun oprettes en gang.

  1. Vælg Indstillinger øverst på siden
  2. Tryk Rediger kontoplan i listen til højre
  3. Klik på Ny konto og vælg Gæld som type
  4. Skriv f.eks. "Deposita fra kunder" som titel og lad betalingsmiddel stå til Nej
  5. Tryk Gem

Nu er kontoen klar til brug og kan ses under Regnskab.

Indtastning af depositum

Når fakturaen med depositum (med moms) er sendt, skal depositummet flyttes ned på den nye konto:

  1. Vælg Regnskab
  2. Klik på kontoen Deposita fra kunder længere nede på siden under Aktiver
  3. Tryk Ny indtastning
  4. Sæt dato til fakturaens dato og indtast beskrivelse, f.eks. hvad det er depositum for og evt. fakturanummer
  5. Under posteringer indtastes det forudbetalte beløb i det øverste beløbsfelt
  6. Vælg kontoen Faktureret som modkonto (hvis du har faktureret på en anden konto, skal den bruges i stedet.)
  7. Tryk Gem

Når depositum skal tilbagebetales

Når depositum betales tilbage, oprettes først en kreditnota med moms til kunden med en linje til depositum, f.eks. "Tilbagebetaling af depositum". Så tilbagebetales beløbet og til sidst flyttes beløbet ud af kontoen for deposita

  1. Vælg Regnskab
  2. Klik på kontoen Depositum længere nede på siden under Gæld
  3. Tryk Ny indtastning
  4. Vælg dato og indtast beskrivelse
  5. Indtast det tilbagebetalte beløb med et minus foran i det øverste beløbsfelt. Der skal et minus foran, fordi kontoens saldo skal sættes ned.
  6. Vælg Faktureret som modkonto og tryk Gem