Sådan sender du EAN-fakturaer

Elektronisk fakturering med EAN

Et EAN nummer er et 13-cifret tal, der identificerer indehaveren. Det kaldes også GLN-nummer, men i Danmark kalder de fleste det stadig EAN-nummer. Fakturaer til offentlige institutioner skal sendes digitalt som en e-faktura, men flere og flere store virksomheder benytter også EAN.

Når du indtaster et EAN-nummer på din kunde, kan du sende EAN-fakturaer direkte fra Simpelt Regnskab. Selve oprettelsen af fakturaen sker på nøjagtig samme måde som ved almindelige fakturaer.

Tilføj kundens EAN-nummer

Først skal kundens EAN-nummer indtastes. Det skal selvfølgelig kun gøres én gang.

  1. Tryk Kontakter øverst ved dit firmanavn
  2. Find den relevante kunde og tryk Rediger (eller opret en ny)
  3. Indsæt kundens EAN-nummer nederst i formularen i feltet EAN.
  4. Tryk Gem

Nu kan du oprette en ny faktura eller trykke ind på en eksisterende faktura til kunden og sende fakturaen elektronisk.

Send EAN-fakturaen

  1. Tryk ind på en faktura til kunden (eller opret en ny)
  2. I højre side kan du trykke Send som e-faktura
  3. Godkend EAN-nummeret i vinduet og tryk Send

Nu er fakturaen sendt elektronisk.

Begrænsninger og ekstra kontrol

EAN-fakturaers linjer kan kun indeholde 40 tegn, så længere tekst bliver skåret til.

EAN-fakturaer bliver kontrolleret ved afsendelse, så hvis du får fejl er her et par ting, du kan kontrollere:

  • Dit eget CVR-nummer skal være indtastet
  • Modtagerens CVR-nummer skal være korrekt
  • Fakturalinjer må ikke have 0-beløb


Prøv Simpelt Regnskab gratis

Alt du skal bruge i et nemt regnskabsprogram til selvstændige. Første måned er gratis.


Mere om Simpelt Regnskab
Læs vores andre artikler