Momsregistrerede virksomheder skal indberette og afregne moms til SKAT flere gange om året, typisk hvert kvartal eller halvår. Den samlede moms til indberetning for perioden er salgsmoms fratrukket købsmoms for hele momsperioden (f.eks. fra 1. januar til 31. marts). Du kan læse mere om moms for selvstændige her.
Simpelt Regnskab beregner automatisk momsen og stiller tallene op, så de er klar til indtastning. Betalingen af den opgjorte og indberettede moms kaldes en momsafregning.
Inden indberetning til SKAT er det vigtigt først at sikre, at alle fakturaer og regninger i perioden er indtastet, så momsen kan beregnes korrekt.
Når beløbene er indberettet til SKAT, skal den beregnede moms betales. Husk at du tidligst kan overføre pengene 5 dage før fristen, ellers får du dem retur. Det er muligt at tilmelde momsbetalingen til betalingsservice og så er det endnu lettere.
Hvis momsen er negativ (du har haft flere udgifter en indtægter), får du momsen tilbage på dit firmas NemKonto.
Når momsen er sat til betaling i netbank, kan du registrere det i Simpelt Regnskab. Hvis du skal have moms tilbage, skal du først registrere det, når pengene er gået ind på din bankkonto. Det gælder også, hvis momsen trækkes automatisk af SKAT over betalingsservice.
Alt du skal bruge i et nemt regnskabsprogram til selvstændige. Første måned er gratis.