Afregning af moms

Indberetning

Inden indberetning til SKAT er det vigtigt først at sikre, at alle fakturaer og regninger i perioden er indtastet, så momsen kan beregnes korrekt.

  1. På siden Moms vises relevante perioder for det valgte regnskabsår. Et klik på den ønskede periode viser tal for de enkelte konti, opstillet på samme måde som SKATs TastSelv formular, så det er let at overføre tallene.
  2. Log ind på TastSelv Erhverv, tryk Indberet moms og klik på Indberet ud for den aktuelle periode
  3. Udfyld formularen med tallene fra Simpelt Regnskab og tryk Godkend

Betaling

Når beløbene er indbrettet til SKAT, skal den beregnede moms betales, typisk via netbank. Husk at du tidligst kan overføre pengene 5 dage før fristen, ellers får du dem retur.

Hvis momsen er negativ (du har haft flere udgifter en indtægter), får du momsen tilbage på dit firmas NemKonto.

Registrering i Simpelt Regnskab

Når momsen er sat til betaling i netbank, kan du registrere det i Simpelt Regnskab. Hvis du skal have moms tilbage, skal du først registrere det, når pengene er gået ind på din bankkonto.

  1. Find den aktuelle momsperiode fra siden Moms
  2. Tryk Tilføj momsafregning
  3. Beløbet er allerede udfyldt, så det er kun betalingsdatoen, der skal justeres.
  4. Tryk Gem